Oud België
  • Gestart 6 maanden geleden door PowerNRJ
  1. PowerNRJ
    Lid

Komt deze reeks ook binnenkort op BVN? Het was op één te zien tussen Witse seizoen 6 en Witse seizoen 7

Geplaatst 6 maanden geleden
  2. BVN programmering
    Moderator

Oud belgië gaan we uitzenden vanaf dinsdag 2 maart a.s.

3. PowerNRJ
    Lid

ok bedankt

4. Trudy
    Lid

Wat is dat voor serie? Weer wat goeds in het vooruitzicht?

5. PowerNRJ
    Lid

Oud België is een verhaal dat afspeelt in de jaren 70 over het Ancienne Belgique in Antwerpen. Het wordt gespeeld door Stany Crets en Peter Van Den Begin.

6. Trudy
    Lid

Dank je

7. hendrikje
    Lid

Als het net zo'n goede serie wordt als Vlees en Bloed - Goesting of Los Zand ben ik er helemaal blij mee! Wat maken die Belgen toch prachtige soms absurde tv-series. We hebben ook zo genoten van Kinderen van de Windt en Witse blijft natuurlijk een topper!

8. harleyastrid
    Lid

kan oud begie weer gestopt worden, wat een slecht programma.....................

9. Trudy
    Lid

Ik heb het programma uitgezeten maar wat viel het tegen. Volgende week toch maar in de gids kijken of de plaatselijke tv niet wat leukers te bieden heeft.

10. Paradise FM
    Lid

wat een saai historisch programma, zeg...
    valt er niks beters uit te zenden?

11. CoraMax
    Lid

Ancien Belgique in Antwerpen? Alleen aan de naam zou je moeten weten dat het in Brussel was, verder een heel goed programma, zoals alle Vlaamse trouwens
    De Leeuw is ok, Schavuit van Oranje ook, flikken Maastricht 1 keer goed (André Rieu) enigste keer dat er iets Limburgs te horen was, dus de beste acteur van heel de reeks. Toppers blijven Witse, flikken, kinderen van de windt etc. Ben zelf geboren in Utrecht op gegroeid te Sittard en daarna Vlaanderen en nu Spanje, ben dus echt onpartijdig.

Geplaatst 5 maanden geleden
  12. Prof J J K N V B van der Togt
    Lid

Over smaak valt niet te twisten, maar wanneer zijn wij van Los Zand, Goesting, Oud Belgie en de Leeuwenuitwerpselen verlost?

13. DickFarang
    Lid

Mis, CoraMax.

Er was een Ancienne Belgique in Brussel (nu AB en op sterven na dood, denk ik), maar ook één in Antwerpen.

De Antwerpse Ancienne Belgique in de Kipdorpvest kortbij de Leysstraat was vóór, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog een bekend revuetheater.

De afgelopen jaren was in het pand een jeansboer gevestigd.

Over de Tv-reeks kan ik niets zeggen, daar ik ze nog niet gezien heb.

14. DickFarang
    Lid

Tussen haakjes, CoraMax, het is niet Ancien Belgique, maar wel Ancienne Belgique of Oud België.

In het Frans is Belgique een vrouwelijk woord, vandaar.

Jouw opmerking doet mij denken aan een (vermoedelijk door Nederlanders uitgebaat) winkeltje “L’ Atelier du Lingerie”.

Uiteraard moet dat “L’ Atelier de la Lingerie”zijn.

Dit alles roept bij mij het gezegde op: “Als een Ollander één woord Frans kent, wil hij er twee spreken”.

15. CoraMax
    Lid

Beste DickFarang, U kunt gelijk hebben wat de schrijfwijze betreft, maar me daarom gelijk bestempelen als Ollander vind ik een beetje over dreven. Mijn Moeder was Limburgse uit Nederland, maar mijn vader Vlaming. Zelf heb ik van mijn 5 tot men 43 jaar in Hofstade gewoond halfweg Brussel Antwerpen. Zoals U misschien weet zijn daar enkel campings met Franstalige Brusselaars, dus een conversatie in het Frans ga ik zeker niet uit de weg, maar het geschreven woord tja. Nu woon ik al 10 jaar op El Hierro waar uitsluitend Spaans word gesproken, vraag me dat te schrijven?
    Ik zou het niet kunnen, maar heb hier nog geen dag honger of dorst geleden. Mvg. ps beschouw dit als grapje he.

16. Prof J J K N V B van der Togt
    Lid

Hallo DickFarang, dank voor uw gratis franse lesje. Als rechtgeaard hollander ben ik gek op gratis.

Het gezegde over hollanders heeft wellicht een sarcastische oorsprong, maar moeten wij eigenlijk niet trots zijn op onze bereidheid om - ondanks onze grammaticale tekortkomingen - de talen van de wereld te spreken? Ooit in Amsterdam wonend verbaasde ik mij geregeld over allerlei toeristen die zich uitsluitend in hun eigen taal konden uitdrukken. Ik denk: liever krom frans dan helemaal niet.

Elders en hier zie ik reacties van u in begrijpelijk maar ook niet perfect nederlands. Als u wilt kan ik u de correcties toeleveren.
    Alleen, daar is de hollander weer, niet gratis...;)

17. DickFarang
    Lid

Geachte Prof van der Togt, jouw voorstel tot (al dan niet gratis) taallessen kan ik alleen maar appreciëren.

Als rotpelg wist ik zelfs niet dat “nederlands” (sic) met een kleine letter geschreven werd ?!

18. Prof J J K N V B van der Togt
    Lid

Svp geen ge-jouw. Als men elkaar nauwelijks kent is 'u' veel toepasselijker. In het frans of Frans geeft men toch ook de voorkeur aan 'vous' boven 'tu'?
    Wat is een rotpelg? Ik ken wel een rottweiler.

19. DickFarang
    Lid

Ik zal voortaan U met een hoofdletter zeggen.

20. DickFarang
    Lid

Om bij het thema te blijven:

1. Intussen heb ik een stukje van een aflevering van Oud België gezien en dat volstond ruimschoots om te concluderen dat, van Belgische zijde, De Kampioenen tot nader bericht het enige doenbare non-fictie programma op BVN is.

2. Ancienne Belgique/Oud België Antwerpen behoorde tot de generatie van mijn ouders en was, tenzij ik mij heel erg vergis, in de zeventiger jaren allang dood en begraven.

21. DickFarang
    Lid

Oeps, typo: moet zijn: fictie i.p.v. non-fictie.

22. DickFarang
    Lid

Een bericht op de website van de VRT:

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/100525_Oud_Belgie

Zware brand in "Oud België"

di 25/05/2010 - 20:46
    In Antwerpen heeft een brand gewoed in het historisch gebouw Oud België aan de Kipdorpvest. Het dak van het pand is zwaar beschadigd, maar de gevels zijn grotendeels gevrijwaard.

In het pand is tegenwoordig de kledingzaak America Today gevestigd. "Het vuur brak rond 18 uur uit aan het dak van het gebouw, maar is in tussentijd onder controle. Enkele steunbalken raakten zwaar beschadigd en vielen door naar de lagergelegen kledingzaak", zegt politiewoordvoerder Fons Bastiaenssens.

Volgens Bastiaensens is de ravage aan het dak en binnenin het pand aanzienlijk. Zo zou de volledige inboedel zijn aangetast door de rook en de bluswerken. "De historische gevel van het gebouw bleef grotendeels gevrijwaard van de vlammenzee en liep enkel rookschade op. Ook een naastgelegen school liep rookschade op. Bij de brand vielen geen gewonden. De brandweer moest ook niemand evacueren."

Het neorenaissancegebouw dateert van 1902 en werd ontworpen door architect Frans Van Dijck in opdracht van de "Société Nouvelle du Centre d' Anvers" als woning voor de directeur van de toonaangevende krant "La Métropole". Later deed het pand ondermeer dienst als revuetheater en discotheek.

(einde citaat)

Merkwaardig is wel dat de familienaam van de politiewoordvoerder op twee verschillende manieren gespeld wordt.

Geplaatst 3 maanden geleden

Reageer

U moet inloggen om te kunnen posten.